zaterdag 19 december 2020

Acht tips om minder belastingen te betalen in 2021

1 Stort je bijdrage voor pensioensparen

Het is een klassieker: december is voor veel Belgen dé pensioenspaarmaand. Je hebt twee opties: stortingen tot 990 euro leveren een belastingvermindering van 30 procent op, stortingen tot 1.270 euro leveren een vermindering van 25 procent op. Zo bespaar je respectievelijk 297 euro en 317,5 euro, te vermeerderen met de eventuele opcentiemen. Stel dat die in je gemeente acht procent bedragen, dan kom je uit op een besparing van respectievelijk 321 en 343 euro. Tot nog toe werden die maximumbedragen elk jaar geïndexeerd, maar de federale regering is van plan de bedragen te bevriezen op het huidige niveau, en dat tot en met 2023, zo staat het in de programmawet die in de Kamer wordt besproken.

2 Krik je pensioen op met een levensverzekering

Wie via een klassieke levensverzekering aan langetermijnsparen doet, bouwt op een fiscaal interessante manier een extra (pensioen)spaarpotje op. Stortingen tot 2.350 euro per jaar leveren 30 procent voordeel op. “Je recupereert dus 705 euro, exclusief opcentiemen”, rekent Jef Wellens, fiscalist bij Wolters Kluwer, voor. Normaal zou die 2.350 euro worden geïndexeerd (tot 2.390 euro), maar de federale regering heeft dat maximumbedrag – ook al om besparingsredenen – teruggebracht tot het niveau van 2019. “Een tip: ook kapitaalaflossingen voor een tweede verblijf of een opbrengsteigendom komen hiervoor in aanmerking, zolang u het maximum niet overschrijdt.”

3 Koop nog snel wat diensten- en wijkwerkcheques

Dit jaar mag je voor 1.520 euro aan diensten- en/of wijkwerkcheques kopen. Die leveren volgend jaar een belastingvermindering van 20 procent op in Vlaanderen (15 procent in Brussel). “Vergeet niet dat dit plafond geldt per persoon”, geeft Jef Wellens nog mee. “Als jij al aan dat bedrag zit en je partner nog niet, dan kan die laatste nog een voorraadje inslaan. Maar wacht niet te lang: enkel cheques die je dit jaar effectief hebt betaald, staan volgend jaar op je fiscaal attest vermeld.”

4 Steun een erkend goed doel

Natuurlijk doe je dit niet enkel om minder belastingen te betalen, maar het is toch mooi meegenomen. Zeker nu de overheid de belastingvermindering voor giften vanaf 40 euro aan erkende goede doelen (zoals Kom op tegen Kanker of het Rode Kruis) tijdelijk heeft opgetrokken van 45 naar 60 procent.

Nog een fiscaalvriendelijke piste voor wie zijn goed hart wil tonen: aandelen kopen van erkende fondsen die microkredieten geven aan mensen in ontwikkelingslanden (denk aan Alterfin, Incofin of Oikocredit). Van een investering van minimaal 390 euro en maximaal 6.600 euro krijg je volgend jaar 5 procent terug in de vorm van een belastingvermindering.

5 Laat facturen voor kinderopvang niet liggen

Als je alle facturen voor de crèche of voor- en naschoolse opvang vóór eind december betaalt, leveren ze je in 2021 meteen belastingvoordeel op. “Tot voor kort kon je voor een kind tot 12 jaar – en voor een zwaar gehandicapt kind zelfs tot 18 jaar – tot 11,20 euro per dag en per kind fiscaal inbrengen. Volgens de programmawet zal dat maximumbedrag voor dit jaar worden opgetrokken tot 13 euro per dag, terwijl ook de leeftijdsgrenzen opschuiven naar respectievelijk 14 en 21 jaar”, zegt Jef Wellens.

En heb je professionele thuisopvang moeten inhuren voor een ziek kind, dan kun je die uitgaven ook fiscaal inbrengen: dat levert, afhankelijk van je inkomen, een besparing op van minstens 45 procent, die voor alleenstaande ouders met een beperkt inkomen zelfs kan oplopen tot 75 procent.

6 Laat je ‘nestverlater’ thuis wonen tot na Nieuwjaar

Is een van de kinderen van plan om binnenkort het ouderlijk dak te verlaten, laat die dan nog enkele weekjes wachten. “Kinderen die op 1 januari 2021 elders gedomicilieerd zijn, kan je niet meer fiscaal ten laste nemen voor 2020. Dat kan wel als ze pas na 1 januari 2021 het nest verlaten”, zegt Jef Wellens. “Alleen in dat laatste geval geniet je bij je volgende belastingaangifte een extra fiscaal voordeel van 500 euro. En dat bedrag loopt flink op naarmate je meer kinderen ten laste hebt.”

7 Stel de verhuis naar je nieuwe woonst even uit

Zin om kerst en oudejaar in je nieuwe woonst te vieren? “Leuk, maar het kost je wel geld”, zegt fiscaal expert Jef Wellens van Wolters Kluwer. “De regel is dat je geen onroerende voorheffing moet betalen voor het jaar van de eerste ingebruikname, maar pas vanaf het jaar dat volgt op dat waarin je verhuisde. Verhuis je dit jaar nog, dan ben je volgend jaar al onroerende voorheffing verschuldigd. Wacht je tot begin 2021, dan betaal je die belasting pas vanaf 2022.” Afhankelijk van het kadastraal inkomen kun je zo honderden euro’s besparen. “Al geldt dit alleen bij nieuwbouw”, zegt Jef Wellens. “Voor bestaande woningen is de onroerende voorheffing voor wie op 1 januari eigenaar is of was.”

8 Al gedacht aan een rechtsbijstands-verzekering?

Heb je een aparte rechtsbijstandsverzekering gesloten om allerhande juridische geschillen te dekken, betaal de premie dan voor nieuwjaar. Of denk je eraan zo’n verzekering te nemen, doe dat dan nog dit jaar. Als de polis aan een aantal wettelijke voorwaarden voldoet, komen premies tot 310 euro in aanmerking voor 40 procent belastingvermindering.

2 opmerkingen:

  1. Via uw belastingaangifte van volgend jaar betaalt de fiscus u een stukje terug van de ‘slimme’ uitgaven die u nu nog snel doet.

    BeantwoordenVerwijderen